Alla inlägg den 21 mars 2013

Av catta85 - 21 mars 2013 11:28

Igår så kom våran obh nordica Hercules hem. Vi är ju 7 personer i familjen så det går ju åt en del bröd . Ska börja baka mera eget bröd . Dels är det godare och mer mättande och man sparar ju en del pengar med . Invigde maskinen idag och jag är super nöjd . Bakade 2 olika sorters bröd. Testade att göra egna tekakor idag . En av dom stora bara älskar tekakor och jag behöver väl inte säga att om man köper en påse i denhär familjen så tar det inte många minuter innan dom är slut :) Personligen tycket jag att köpta tekakor är som en stor degklump som växer i mun . Men domhär var jätte goda . Kände när jag gjort dom att jag lika gärna kunde göra en satts bröd till och tog då grötbullarna som jag bakat flera gånger tidigare . Lägger in recepten här om nån vill testa :)


Tekakor med havregryn

5dl vatten
2,5dl havregryn
50g margarin
50g jäst
2msk socker
1tsk salt
Ca 10 dl vetemjöl

Koka vattnet och häll över havregrynen i en bunke . Ha i smöret och låt smälta ner . Låt blandningen svalna till 37 grader (fingervarmt)

Smula ner jästen i blandningen och tillsätt socker och salt . Blanda ihop och ha sedan i mjölet . Arbeta ihop till en smidig deg . Låt jäsa ca 30 min övertäckt ,men det går att baka ut direkt med .

Sätt ugnen på 225 grader.

Knåda ut degen på mjölat bakbord . Forma runda bollar som du plattar till med handen . Ca 10 cm i diameter .

Lägg tekakorna på en plåt med bakplåtspapper och nagga dom lite . Låt jäsa övertäckta i 30 min

Grädda i mitten av ugnen ca 5-6 min eller tills dom fått fin färg .


Jag bakade ut dom direkt och lät dom bara jäsa 1 gång . Använder ICAs grova havregryn och dom blev jätte goda .


Grötbullar

3dl havregryn
5dl vatten
1tsk salt
150 g smör
5 dl mjölk
50g jäst
1dl sirap
Vetemjöl

Koka havregryn, vatten och salt till en gröt . Ta bort kastrullen från platan och rör i smöret så det smälter. Ha i mjölk och sirap Och rör runt .Låt svalna till fingervarmt . Smula ner jäst i en bunke och blanda i grötenblandningen .Tillsätt mjöl till en deg som inte är för fast . Låt jäsa 45 min . (Jag bakar ut dom direkt ) forma till runda bullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper . Låt jäsa ca 30 min . Grädda i mitten av ugnen i 225 grader . Ca 10 min eller tills dom fått fin färg


Ovido - Quiz & Flashcards